lördag 2 januari 2010

Nytt år - nya mål

Det får duga med ett foto från förra julen, 2009 var det mkt mer snö i småland. Ursäkta, upptäckte just att kjolen var lite kort!! hmm, ja, jag får väl bjuda på det, ha, ha!!!



I tankarna summerar jag 2009 och träningsmässigt känns det som ett väldigt bra år. Abby uppfyller mina högsta förväntningar och jag är så glad åt denna underbara hund. Hon får mig att skratta på varenda träning och bjuder på en massa roliga skratt även i vardagen.


Tävlingsmässigt har vi också gått framåt och inför det här året hoppas jag vi ska få lite mer säkerhet i detaljerna och att det ska fortsätta att kännas så himla kul att träna och tävla. Sen måste jag börja ta tag i mer helhetsträning på sikt. Den biten har vi inte hunnit med ordentligt och jag är ju så mkt bättre på att träna detaljer, hä, hä!!


Timjan har fått vara frisk och pigg och fått hänga med på allsköns jaktträning och lite lydnadsträning men hon skulle nog, om hon kunnat prata, klagat en del på sin matte som inte tar träningen med henne så allvarligt tyvärr. Visst är det kul att leta dummiesar men höjdpunkten är ju ändå agilityn och där har det inte blivit många pass under året som gått hälsar hon. Usch! Mattes dåliga samvete.


Bessen har jag fått träffa i jul hos Mamma och Pappa i småland. Dom har tagit så god hand om henne och hon har inte varit dålig sen magen krånglade i september. Numera äter hon tre stora portioner hemlagat varje dag och mår så himla bra!!! Vi är alla jätteförvånade hur mkt piggare hon blivit sen kosten ändrades. Nu har hon haft en jättefin höst med flera promenader om dagen och hon går inte sakta!! Det var så kul att se henne så pigg. Hennes mkt speciella personlighet (ja, ibland blir det faktiskt lite väl mkt tjat om efterrätt på efterrätt på efterrätt!!, Bessen) får verkligen utvecklas fritt när hon slipper de andra hundarna omkring sig och hon själv ständigt får stå i centrum.

Tack till mina underbara föräldrar som ställer upp och tar hand om henne på ett sätt som jag aldrig kunnat här. Nu har hon hunnit bli 13,5 år och fått leva mkt längre än veterinären trodde med den sjukdom hon har. Vi vet att det kan gå fort och vända vilken dag som helst men än så länge tror jag hon ger mer glädje än oro till MaPa. Hon höll ihärdigt på i ca två timmar att öppna julpaket på julafton. En av höjdpunkterna i livet. Vi fick bara hålla hårt i våra egna sen för när hennes tar slut ger hon sig på alla andras.

Att vara med i talanggruppen har gett en massa nya bekantskaper och det är jätteroligt. En stor kick för vår träning och jag hoppas vi kan komma med till ännu ett läger i vår.

Mina härliga träningskompisar, Susann, Elin och nu på senare tid Agneta är guld värda för att träningen ska bli bra och rolig. Jag hoppas vi kommer få många roliga träningspass det här året. Tack för all hjälp under 2009.

Jag har mkt att se fram emot detta nya år. Nya utmaningar varav den första redan nästa vecka. My Dog, en stor inomhustävling på mässan i göteborg. Det blir en helt ny miljö för oss och jag har som mål att försöka få Abby att tycka det är kul även i en sån rörig och högljudd miljö. Vi har inte hunnit träna alls mkt i december förutom när Helene från Sthlm tog sig hit och vi körde 4 intensivpass innan hon var tvungen att åka hem igen. Det blev mkt bra träning så tack till dig Helene för dina kritiskt granskande ögon och för att du orkade ta dig hit när jag inte kunde åka upp till Sthlm till mässan. Annars så märker jag att vi är väldigt ringrostiga just nu. Tio dagar utan träning kan ibland funka bra på Abby men inte denna gång, hon är alldeles för het just nu. Men det ska bli kul att se Sveriges bästa ekipage tävla. Landslagsekipage och många andra duktiga kommer till mässan, några fler "talangare" också. Blir kul att träffa dom.


En annan sak som jag ska göra under våren är att gå en kurs i mental träning och personlig utveckling. En kurs utan hund!!! Oj, oj!! Det ska bli jättespännande. Och förhoppningsvis blir jag en bättre förare på tävlingsplanen sen också, det är i alla fall ett av målen med kursen.

Jag ska också följa Lottis nya valpar, två små godingar av rasen bordercollie, en tik och en hane. Linn fick dom för fem dagar sen. Det ska bli kul att se Lottis nya lydnadshund. Jag håller tummarna för att det blir en härlig liten hund att träna och tävla med. Kommer hon behålla tiken eller hanen? ja, det blir spännande att se.

Ett Gott Nytt År på er alla som är inne och läser den här sidan. Tack till fina vänner och härliga kursdeltagare för 2009. Hoppas ni alla kommer få mkt rolig tid mer era fyrbentingar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt År!!

Lycka till på My Dog!!

Anna och Juni sa...

Gott Nytt År!!! Lycka till på MyDog! Vi hoppar den tävlingen men håller tummarna för er hemifrån.

Åsa & Bråkstakarna sa...

Jag har mailat över pm till dig igen! Kolla mailen, annars får du ringa!

Snygg outfit!

Sara sa...

God fortsättning på det nya året det ska bli spännande att följa er under 2010.
Lycka till på My Dog.