tisdag 9 november 2010

Kurs för Maria Hagström

I helgen var jag på kurs för Maria Hagström. Anders Svensson och Heléne Lindström hade anordnat kursen och hyrt inomhushall i Boxholm. Det var bara sista timmarna på söndagen som vi fick vara utomhus då det råkat bli någon sorts dubbelbokning. Som tur var så var vädret strålande för att vara i november.


Malin och Jojo, en bekantskap från talanggruppen, lyssnar på Marias råd. En härlig terv med stor utstrålning.



Några åhörare passar på att sola sig lite när dom lyssnar på Maria.


Som vanligt var det jätteinspirerande att gå på kurs för Maria. Hon är alltid engagerad och har massor av tips och råd att förmedla. Den här gången visade hon även upp lite träning med Ylle i bl.a låsablickenövningar. Bra att ha inför framåtsändande, dumrutan, sittande i grupp m.m.
Hennes fjärr där hon står bakom Ylle och han gör skiftena lika snyggt som om hon stod framför honom, är väldigt imponerande.
Jag passade på att träna lite ingång på plan, ett längre fritt följ, några kedjor med olika moment och dessutom ett pass med några moment där Maria skulle hitta på att försöka få mig ur fokus. Hon lyckades lite grann när hon började presentera mig för åhörarna så jag blev lite full i skratt, annars tycker jag att jag höll fokus bra. Abby klarade sig också jättefint. Hon blev lite fundersam när Maria la sig bredvid mig på inkallningen så där tog hon lite extra stöd mot mitt ben vid ingången. Att utföra dir.apportering när Maria först tagit bort konen och sen satt dit den igen var inga problem. Inte heller att göra Hopp-apport med ett hav av människor runt om hindret. Duktiga lilla Abby, jag tror knappt hon märkte dom. Apporten skulle ju hittas och levereras, punkt, slut. Rolig träning blev det.
Om man inte kan hålla fokus själv, hur sjutton ska då hunden kunna göra det? men visst är det väl det vi många gånger lite orättvist begär eller?
Vad vi behöver allra mest enligt Maria så är det att träna helhet! Har någon hört det förut??
Får vi bara till helheten så kan det bli riktigt bra. Ja, suck! Det är ju så roligt med detaljträning plus att det är ju så många detaljer som inte är bra nog ännu! Ja, jag vet, jag måste skärpa mig ännu mer. Även om jag varit supermycket bättre på helhetsträningen det senaste halvåret, så kan jag bli ännu bättre, absolut!
Så till något helt annat, Abby blev inte parad nu. Så jag måste besluta mig för om det ska bli någon parning på nästa löp eller om vi ska satsa på vår tävlingskarriär i vår. Ett inte helt lätt beslut. Jag är jättesugen på kombinationen, Abby och Mac, men, men.... och vårvalpar är ju så trevligt!


Inga kommentarer: