söndag 14 mars 2010

Zäta-gången

Faktum är att gräset behöver inte ens vara grönt - bara det blir barmark snart! Vackra Lexi. Mona Kjernholm tog bilden.

Upp och ner i träningen som vanligt.

Har fått till några bra träningar med Elin inomhus, det lär väl minska efterhand här kanske för hon tänker hämta hem en ny liten valp framöver. En liten ny staffevalp som ska heta Myra. Tänk att hon hann före, hade planer på att min nästa valp skulle heta det. Det sa jag redan när Abby var liten, att jag borde döpt henne till det, en riktig liten ettermyra som hon var. Men jag nämnde det nog inte till Elin tyvärr. Ja, ja, det får väl bli Myggan el Skalbaggen istället, ha, ha!
Om Elin och hennes agility-framgångar kan man läsa om man googlar på Elinshunderi.

I veckan fick Susann och jag till vår första träning på tre (!) månader. Oj, oj, vad jag kände att det var mkt jag ville ha hjälp med. Två timmar inomhus och dom rann iväg alldeles för snabbt. Vi koncentrerade oss på gå-rutan med både Abby och Lexi. Jag försöker hitta ett sätt där Abby ska skita i hörnen och titta ordentligt på mig istället. Hon vill gärna gå vänster för tidigt. Tränar ganska mkt högerrutor men det har inte hjälpt. Nu började vi istället belöna rakheten och upptagen efter skiftena och det kändes bra men det är ju så mkt som vi inte har kläm på när det gäller det momentet. Skiftena är inte som jag vill ha dom och fotpositionen växlar där hon även kan bli för het och så då hörnen. Är det ngt kvar? Ja, skulle väl vara sista halten då! Hmm, den brukar gå bra även om vi missade den i Gbg.

Nu hade ju Anna Jansson i Hundsport skrivit om hur gå-rutan skulle förändras nästa år, men förslaget hade visst inte gått igenom ännu. Hon skickade ett mail där hon skrev att hon varit lite för snabb och inte kollat källan ordentligt. Om jag förstod förslaget rätt så blir det lite mindre gående men fortfarande en hel del meter, man skulle kommenderas lite mer och då hoppas jag det kan bli ett zäta åt höger el vänster. Man skulle slippa gå runt utan mer framåt efter skiftet och sen tillbaka och förbi bakom hunden och så tillbaka, fånga upp vovven och bli kommenderad nästa sväng och nästa skifte osv. En liten förbättring tycker jag det låter som i alla fall. Hoppas det går igenom. Just nu är jag ingen stor fan av det momentet.

Vittringen känns fortfarande lite osäker. Har ingen aning om vad det beror på. Jag får inte tillbaka den där härliga säkerheten hon hade i höstas riktigt även om hon sällan tar fel. Jag måste fortsätta att klura på det. Tycker att det är ett väldigt enkelt moment egentligen men Abby är inte riktigt inne på samma linje alltid. Ja, ja, det kommer väl tillbaka hoppas jag.

Har tränat flera gånger själv i ridhuset, i torsdags blev det en genomkörare med Abby i alla elitmoment först innan jag tog in Timjan och fortsatte att varva mellan dom. La till lite störningar i form av en apporthög som skulle passeras på vägen in till rutan och träningsväskan vid nedslagsplatsen efter hindret tex.
Fick idén från Susann som tävlade i Bollebygd nyligen. Där tyckte dom det var kul att lägga dumrutan med höga koner bredvid rutan (Lexi var den enda hunden som sprang direkt in i rutan trodde Susann, duktiga Lexi!) och sen tyckte dom också det var kul att placera en låda med apporter bredvid nedslagsplatsen efter hindret, så flera hundar försåg sig med en apport i lådan istället för att ta den som kastats. Dock inte Lexi!

Ja, då tänkte jag att ok, jag har haft störningar vid hindret men aldrig så nära och just där dom landar så, varför inte, bara att träna. Nu var det inga problem för mina vovvar med just dom grejerna, men det gäller att vara kreativ med störningsträningen. Det finns ju så mkt en tävlingsledare på bushumör kan hitta på, medvetet el omedvetet!

Det är otroligt vad mkt man hinner att göra när man tränar själv och har två timmar på sig, inte fryser och underlaget är perfekt (ja, förutom att jag hade föredragit en grön gräsmatta förstås).
Både hundarna och jag var väldigt nöjda efteråt.

Fick till lite träning på Coops parkering också igår. Torr och fin asfalt och bara lite folk som kom och gick. Känns dock lite otäckt med farten till rutan t.ex när det är asfaltsunderlag. Har glömt att kolla tassarna men det gick nog bra.
Till helgen bär det av till Malmö för uppvisning och tävling. Ska bli jättekul att träffa de andra från talanggruppen och lite annat folk jag känner. Vi kommer bo på ett Scandichotell och för mig blir det jättelyxigt. Det ska bli intressant att se hur Abby klarar att vara flera dagar på mässan. Måste försöka se till att det inte blir för länge på lördagen eftersom tävlingen är på söndan och miljön lär trötta ordentligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till nu i Malmö!! Det kommer att gå kanon!!

Malin sa...

Lycka till i Malmö! Både på lördag och söndag. Var inne och kollade på filmsnutten från er uppvisningsträning, sååå bra! Hade varit kul att se det live =)

Kram Malin och Jojo

Malin & Majni sa...

Snart åker vi! Ska bli jätteskoj! =)

Håller på att packa nu. Hur kan det bli så mkt saker som ska med för bara några dagar?