måndag 26 juli 2010

Working Test - en blöt historia

Förberedd på regn hade jag stoppat med tre regnjackor, varav jag visste att två inte var att lita på. Den tredje, en härlig tät regnjacka som brukar hålla vätan stången, hade jag tyvärr perforerat lite där bak med säkerhetsnålar på sm:t för att jag inte hade ngn annan jacka att ta till på morgonen när det regnade och nummerlappen skulle sitta fast någonstans. Hörde av någon en kommentar om att nu sabbade jag min jacka, men tänkte mest att det var väl en liten överdrift i alla fall. Ha, ha!!
Nu fick jag besked om vem som hade rätt.
Det var inte jag i alla fall. Jackan släppte inte bara igenom lite blöta där bak där säkerhetsnålarna suttit utan även fram och runt om. Tio, tolv grader varmt är man ju heller inte van vid nu så vi var ett tappert gäng som frös oss igenom gårdagen.

Provet gick av stapeln i Habotrakten, Annika och jag åkte ihop med tre hundar. Vi hade lyckats ta oss dit utan att köra fel, en bedrift i sig när vi alltid har svårt att både prata hund och navigera oss fram samtidigt. (på hemvägen tog vi dock en liten extravända bara för att hålla på traditionen!)

Det krävdes en hel del egenpeppning för att överhuvudtaget stanna kvar och göra alla stationer när regnet vräkte ner oavbrutet. Väntetiden låg på upp till 1,5 timme på ngn station. Och under tiden man väntade fick man inte röra sig runt med hunden (då hade man tappat sin plats plus att man då kunde störa någon hund vid någon station längre bort, sas det). Lilla Abby frös och skakade och jag var lite orolig att hon skulle få vattensvans el ngt värre. Tyvärr har väl inte hon heller ngt täcke som håller vätan riktigt bra. Och ingen hade nog räknat med såna väntetider. Har ju varit på workingtester tidigare som inte alls lagts upp på det här sättet.

Eftersom Abby är uppflyttad till öppenklass på b-prov så var vi nu med i öppenklass här också. Första stationen var en walk-up, det är svårt nog när hunden är lite uppvärmd och absolut det jag tycker är svårast att starta med. Abby höll dock ihop sig utan att knalla men drog för långt förbi en markering i skogen så jag fick vissla lite på henne. Sen skötte hon sig bra när min parhund knallade, hon låter sig sällan störas om ngn hund springer ut medan hon jobbar. Tyvärr såg hon inte alls en markering då vi blev dolda bakom skytten så där rök många poäng innan hon fick in den. Blev 12 poäng bara. Nästan allt avdrag berodde på mig. Inte helt ovanligt!

Två stationer bestod av långa dirigeringar. Längre än vad jag gjort på träning och jag tyckte vi löste dom bra. Fick 16 poäng på båda.

Markering på tid på en ruta där andra skottet gick och dummiesen kastades iväg innan man fått in den första om det drog ut på tiden. Man hade en minut på sig att i knölig terräng få in nr ett. Det här var väldigt svårt för nybörjarhundarna och jag tror många fick en nolla på den stationen. Det var också den station nybörjarhundarna måste starta med. Vi lyckades få ihop 14 p där i alla fall men så snyggt blev det väl inte precis.

En dubbelmarkering som jag själv tyckte gick riktigt klockrent blev vår bästa station. Tyvärr vet jag inte vad domaren drog på, han sa att det inte kunde gått bättre men det blev 18 poäng och inte 20 så visst kunde det varit lite bättre, frågan är bara vad? Det är lite tråkigt på det sättet med de här proven, man vet inte vad man får avdragen för alltid. Bara de man kan räkna ut själv. Och där kan man ju i och för sig ofta komma på en hel del om man hör till den självkritiska hundtränaren, vilket jag nog får räkna mig till.
Det jag dock gjorde bra var att jag lyckades fokusera inför varje station trots all väntan i regnet.

När vi var klara tog det många timmar till innan alla fått göra sina stationer. Jag kunde byta om på parkeringen och nu var det bara den blöta behån som låg som ett våtvarmt omslag längst in på kroppen som en skämtsam kompis uttryckte det.

Vi slutade på en delad tredje poängplats men walkupen var utslagsgivande så jag föll till fjärdeplats, precis utanför det fina prisbordet. Förstapriset var stövlar, dom suktade jag verkligen efter, var dyngsur om ena foten. Ett Back on Track- täcke till hade jag också gärna lagt vantarna på. Poängen räckte för ett lågt uppflyttningsresultat så nu får vi bara köra ett wt en gång till i öppenklass om det går bra. Går det sämre kan man ju hålla på ett bra tag framåt förstås!

De tappra domarna och funktionärerna fick stora applåder för sitt engagemang och sitt trevliga sätt under hela denna blöta dag. Jag var inte hemma förrän vid åttatiden på kvällen och hade räknat med att vara hemma senast kl 15.

Tur att Timjan flirtade lite med Lottis och fick hänga med henne hem. Det hade blivit lite väl häftigt länge, trots rastning mitt på dagen, annars för henne att vara själv hemma. Tack för hjälpen Lottis och tack till trevligt sällskap under dagen Annika, Sussi, Marika och Kattis.
Ps: Grattis till Kattis som gick och vann stövlarna i nkl. Mina fossingar är inte alls avundsjuka!

Ps: Idag har vi tränat - vattendirigeringar! Det är skillnad på vatten och vatten!!!

2 kommentarer:

Sussie sa...

Tack själv för trevligt sällskap i går =) men va gott det var att komma hem och ställa sig i en varm dusch och tina upp igen...
kram

Marika sa...

Ja det verkligen en blöt dag. Jag själv hade svårt att fokusera och hålla modet uppe. Jag tycker ni gjorde wt:t med bravu! Och poängen blev ju bra. Lite synd att man aldrig får reda på varför man får de poäng man får. Kunde ju varit bra att få veta varför ni åkte ner två poäng, när det kändes så bra. Jag tränade också vattendir igår. Det behöver vi träna mer på!
Kram