lördag 10 oktober 2009

Ny elittävling - en prövningens dag.



















Japp, då har vi lyckats genomföra vår andra elittävling. Resultatmässigt är jag jättenöjd även om poängen sammanlagt inte blev så hög.

Målsättning för dagen var bl.a att få till en bra rytm i dumrutan och helst sittandet också förstås. Det gick över förväntan. Jag håller på att testa mig fram med olika sätt att gå för att Abby lättast ska förstå skiftena. Inte för snabbt men samtidigt kan jag inte gå för sakta för då blir hon lätt lite för långt fram i positionen mellan skiftena.
I veckan har jag känt mig lite dåligt fokuserad på att vi skulle tävla. Kanske för att det blev två dagar i streck förra helgen och jag är inte van att tävla ofta. Hur som helst så kändes det bra igår och fokuset började komma tillbaka hos mig själv.
Tävlingen började som vanligt med gruppmomenten och dom kändes superbra men jag kunde inte belöna Abby med det vanliga (snoppen tar lite för lång tid att äta!) för jag hade startnr 1. Detta var lite störigt märkte jag att Abby tyckte. Får nog börja variera mig lite ibland på träning.
Det lär ju bli många fler gånger vi får ettan.
Friaföljet började med två steg åt höger och sen rakt fram (ok, tänkte jag, tävlingsledaren vill skoja till det lite men det var ju lätt att följa) och efter det så blev det tydligen så att jag missförstod när han sa Vänster om, där borde jag gjort halt. Jag fortsatte att missförstå utan att veta vad det var som var fel så det blev ganska rejält pressande när tävlingsledaren efter fria följet sa till mig att jag inte lytt kommandona. Jag var som ett frågetecken!! Jag ska titta på videofilmen när Elin får tid att lägga ut den på youtube. Lottis var gullig nog att filma. Får se om jag då kan begripa vad som blev så tokigt.
Domaren valde dock att inte dra ner på poängen och jag var glad att jag lyckades hålla ihop mig och genomföra resten av programmet. Kanske är det ngn sorts kommendering som används i brukset som jag inte kan.
Jag är nöjd med mig själv att jag ändå lyckades hålla ihop resten av programmet. Men det tog lite tid att kunna glädja mig efteråt åt flera fina moment.
Våra poäng blev:
sittande 10p
Plats 10p
Fritt följ 8p
Gåruntrutan 9.5p
Inkallning 10p
rutan 0p (jag dabbade mig)
dir.app 9,5p
metall 10p
vittring 10p
fjärr 8p
Allt som allt ett lågt förstapris på 263 p och förstaplacering.
Bildserien på Abbys apportering togs förra helgen av Daniel Grönbeck.

4 kommentarer:

Helena sa...

Försök nr 2 att lämna kommentar: Grattis till ytterligare ett första pris (ibland får man kämpa i motvind) och till titeln Klubbmästarinna! Nej, jag hade inte gillat om du tog Picknick med dig hem!
Helena

Anna och Juni sa...

GRATTIS till 1:a pris nr 2! Utan 0:an på rutan hade det ju blivit riktigt höga poäng!

Marika sa...

Hej Ditte!!

Vilka fantastiskt fina prestationer ni gör!! Riktigt fina poäng och utan nollan så..... jaja!!

Grattis till förstapris och klubbmästartiteln!! Bra jobbat!!
Ska bli så kul att ses snart!!

Kram kram

Sussie sa...

Tack Ditte för din fina kommentar =)
mmm envis samojed har man väl, men skam den som ger sig och det är ju du som lärt oss det mesta om positiv inlärning. Om man säger så det är lite lättare att träna Fame *S* Du e världens bästa toppen instruktör, ni Vift instruktörer är alla toppen =))

kram Sussie