lördag 3 oktober 2009

KM i bruks - ett regnigt sådant!

En riktigt regnig lördag, Abby i förväg till väskan efter lydnaden, jag försöker hinna med.





Jaha, då har man debuterat i brukssammanhang med Abby. Njaa, det var kanske att ta i, men klubben erbjöd frikostigt även oss lydnadsnördar att få delta. Det började med en uppletanderuta där man inte alls visste hur många föremål det fanns. Man fick själv fördela sin tid i första rutan för efter lydnaden var det en ruta till att köra uppletande i. Låter det konstigt? Nä, det var ett kul upplägg. Allt som allt 8 föremål och 8 minuter och ingen fick titta på de andra.

Jag startade först och jag visste att det skulle vara mkt spring i benen på Abby. Hade behövt värma upp med mer nosarbete innan men det regnade och regnade och det var ju faktiskt mest en kul grej. Vi tränar aldrig med avvallade områden på det här sättet så mina förväntningar var låga. Tre föremål blev det i alla fall och sen bröt jag efter 5 minuter. Kunde egentligen kört på med alla minutrarna för jag skulle inte hinna ruta 2 ändå eftersom jag skulle jobba men, men...

Lydnaden kändes under uppvärmningen jättebra trots regnet, jag värmde både på grus och gräs och hon var väldigt het och hade inga problem med att sätta sig i halterna tex. Men, vi fick vänta väldigt länge på starten, domaren ville så klart ha fika och värma upp sig efter uppletandet och det där är ju också en träningssak - att gilla läget!! (som Kenth Svartberg brukar säga när det pratas om dumma domare och knäppa tävlingsledare, planer man inte gillar osv.

Ja jag vet inte riktigt vad som hände sen. Jag hade valt (man fick nämligen själv välja moment som var värda olika mycket och sammanlagt skulle det bli koeffecient 15) linförighet först och trots att jag då och då tränar med koppel på så verkade hon bli lite störd, kanske var det bara att vi varit ute så länge i regnet eller, ja, ja..... Hur som helst var det väl godkänt. Men inte mer tycker jag. Inkallningen där jag tänkte passa på att göra en slät så missförstod hon mig och satt inte kvar utan kom efter mig. Jag måste ha slarvat där. Skyller helt på mig själv. Hon brukar aldrig ha problem med stadgan. Det lustiga var att både Susann och Lina råkade ut för samma sak fick jag höra efteråt.

Sen var det metallapportering och hon travade sista stegen in och satte sig saaaaktaaaa!!! Usch!

Ställande och läggande var väl ok så det blev ett bra slut.
Jag tycker det nyttigaste med tävlingen var att jag måste skärpa till mig!!!! jag var inte fullt fokuserad, man kan skylla på kyla och regn och värkande nacke och allt möjligt men det är bara skitsnack, jag var inte tillräcklig bra idag!! Får se hur morgondagen fixas! Ska sova på saken.

Vann gjorde i alla fall en värdig vinnare - Göran och flaten Zigge - Stort GRATTIS!

Kändes väldigt skönt att komma hem efter en hel dag med regn, dom stackars valparna på valpkursen blev genomblöta på några minuter. Vi hade mkt teori inomhus idag. Tur att det är en sån fin grupp med många glada valpägare.

Daniel Grönbek tog igen en massa fina bilder, jag knyckte några, han har ju godkänt det innan så det är väl ok hoppas jag. Tack Daniel! Här under: Abby hittar tredje grejen på uppletandet, blev så full i skratt - en jättehäst, vilket kap tyckte Abby.


2 kommentarer:

elins hunderi sa...

Fast nu undanhåller du väl en massa viktig information Ditte?:-) Jag kunde iallafall läsa mig till att klubbmästaren i Lydnad är just Du och Abby??
Stort Grattis!!:-)

Sussie sa...

massa grattis till dig & Abby =)
själv så har vi varit o tävlat rallylydnad i Halmstad i ösregnet & blåsten i går. så jag är oxå nöjd med helgen =))

kram Sussie Isiss & Fame