tisdag 29 september 2009

Efterlängtat info om talangläger och supertrevlig träning idag

Bilden togs av Mona Kjernholm i maj, ack, ack, sommaren är slut, kändes tydligt ikväll.



Ikväll fick jag äntligen ett mail och kunde läsa lite om nästa talangläger som är i allhelgonahelgen. Det blir kul att träffa dom som är kvar från tidigare och så blir det även ett antal nya deltagare. Givetvis blir det superspännande att se dom. Några som redan tävlar/tävlat i landslaget har kommit med med yngre hundar. Dom har säkert en massa bra kunskap att lära ut även om dom nu har sökt som talanger dom också. Vi kommer få träna i en inomhushall vilket är jätteskönt så man slipper tänka på så mkt regnkläder etc.

Fokus ska under det här lägret ägnas åt tävlingspsykologi och uthållighetsträning. Oh, jag längtar verkligen iväg. Helena från Partille och jag ska ta oss iväg ihop och det känns skönt att få sällskap på resan för det är en bra bit till Grängesberg.

Min förhoppning är nu att Abby inte blir så skendräktig denna gång. Än så länge är hon superpigg och har inte visat ngt alls av att gå ner sig, men har jag otur så...

Veckans träning av gåruntrutan börjar ge resultat, hon har Peppar, Peppar, inte missat ngt sitt på de senaste träningspassen.

Fjärren går däremot fram och tillbaka. Jag kämpar på på kort avstånd men hon har väldigt svårt för att sätta sig tillbaka om hon det minsta glömmer sig, vilket hon lätt gör. Jaja, vi får fortsätta jobba på med den biten, är dock väldigt nöjd med attityden i momentet. Hon känns väldigt alert och ingen tendens till seghet.

Annars är jag supernöjd med dagens träning.

Susann och jag har fått till två träningsdagar i streck på olika klubbar och det mesta är jag nöjd med från de passen. Idag var hoppet kanon med fina ingångar och hög höjd över (ett litet tjuv dock - men det är redan glömt!), en toppendirigering till konen med en apport liggande fem meter bakom och sen säker linje ut till rätt apport. Just nu jobbar vi på kortare avstånd och lite mer bredd för jag gillar inte när hon snävar in. Vill hellre ha en liten båge ut.

Fick till ett sittande i grupp och en platsliggning med Frodo och Kalle. Är helnöjd. Jessica satte upp Kalle med ett tydligt "Sittupp" och jag såg hur Abby aktivt jobbade för att inte luras med. Hon har blivit ännu mer sugen på sin slutbelöning sen jag började införa tjursnoppar! efter platsen. En stor delikatess enligt Abby och faktum är att MissPiggy har mist lite av sin charm just i valögonblicket. När snoppen tuggats ner och svalts så är hon dock snabb på att ta igen leken med den rosa grisen.
Även jakten ska ju ha sin tid.
Lottis och jag fick till ett härligt jaktpass idag också i solen. Körde markeringar med Abby och Rippley på ett stort kalhygge med lite olika höjdnivåer vilket Abby brukar ha svårt för. Idag var hon dock jätteduktig utom i slutet när hon skulle ta en dubbelmarkering och hela tiden drog åt fel håll eftersom hon hellre ville ha dummien med kaninskinn på. Blir till att träna mer på det.

Vi avslutade träningen med ett stort sök på 30 dummiesar där Timjan gjorde en mkt bra insats och fick in sina 10 (vem säger att man måste ha en retriever för att hålla på med jaktträning?), Loppa och Casey fick jobba på med dom svåraste och ingen av dom gav sig men det var inte helt lätt med dom sista som låg i ett blötområde. En dummie kvar bara som vi får leta efter en annan dag. Det är ju ganska vanligt att ngn blir kvar så dummiesar går det åt en hel del av.
Ripley har växt till sig sen dessa två bilder togs. Numera är han betydligt större och vuxnare! ja inte helt lätt att se ibland, som idag när han lajade runt själv med dummiesarna och skuttade som en liten kalv fram och tillbaka på ett mkt valpkalvigt sätt. Vem sjutton tog bilderna? Uffe kanske? eller Elin? Ursäkta mig! Har nog fått dom från Lottis hur som helst.

2 kommentarer:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Hmmm... låter illa att du går runt med snoppar i fickan!

Ha det nu bäst uppe i Grängesberg!!

Marika sa...

Hej Ditte!!

Här kommer en lite sen grattis hälsning till en helt fantastisk debut i eliten.
(Känner mig lite efter nu när min data är på lagning)
Njut länge och väl av den härliga framgången!!!!!
GRATTIS GRATTIS!!!!

Ser framemot att ses i Grängesberg.

Kram kram