tisdag 1 september 2009

Inomhusträning trots solskenet



Idag har jag och Susann tagit oss iväg till Angered och tränat i inomhuslokal tillsammans med Mona. Vi körde ett upplägg med Sittande och Platsliggning först och jag är jättenöjd med Abbys attityd i sittandet. Något som jag tyckt att hon inte riktigt haft lika bra som tidigare innan första talanglägret. Nu känns det som att det var riktigt bra igen, utan att hon sitter och skakar av förväntan. Platsen gick jättebra. Vi hjälpte varandra med bra störningar på läggandet och uppsittandet. Abby "flög" upp på sittet, precis som jag vill.

Efter det så tog vi en hund i taget, Frodo och Susann visade en väldigt fin form idag. Han verkade inte berörd av lokalen heller. För varje gång jag ser dom så har Susann fått till ännu lite mer fina detaljer. Det går så fort framåt med den herrn.

Sen tog vi Abby och jag ville köra igenom elitprogrammet, med lite bryt och belöningar här och där. Fotgåendet var sådär. Hon låg lite för långt fram ibland, pendlade lite och var väl allmänt lite för het. Hade behövt värma upp henne lite mer. Men nu för tiden oroar jag mig inte så mkt över om det blir lite för långt fram för jag har haft problemet förut och vet hur jag ska jobba med det. Peppar, Peppar!!! Det som däremot känns bra är ju att störningarna med tävlingsledare (Mona) som trampade på runt omkring oss, det är inga problem.

Dumrutan gjorde hon stannandet jättebra, sittandet missade hon, jag försöker jobba bort ett dk men det håller inte alltid ännu utan, och läggandet la hon sig med baken något senare än framdelen. Ja, det får vi jobba på, annars var jag nöjd med både vänstersvängar och stadgan och upptagen.

Inkallningen var inte så bra tempo som hon kan ha, men ok. Ställandet ngt för tidigt vilket jag inte såg, så jag hann inte hejda min signal där. Läggandet blev bra. Gjorde om inkallningen senare och då stannade hon själv efter två meter!! Kul!!! Ja, ni läste väl ironin där, Suck!

Rutan är jag skitnöjd med, då den låg vid väggen så hon fick springa mot speglar. Susann fick hjälpa till att slänga in bollen i rutan och lyckades tajma exakt rätt sekund. Konskicket blev jättebra. Än så länge tycker jag hon håller för det mesta väldigt bra tempo till konen.

Dirigeringen gjorde jag bara med kon och två skålar för det var tillräckligt svårt ändå med lite trångt utrymme. Det gick ok. Lite tänkande på vägen till konen, den låg nära en pelare och hon höll nog på att missa den men tänkte till. Det är trevligt när man kommer till stadiet att dom tänker till lite extra. Duktig tjej!

Vittringen blev jättebra, fort ut, snabbt val och helt ok tempo in där jag bröt och belönade stort. Jag tycker träningen med heta belöningar i vittringen har gett jättebra resultat på henne.

Ja, sen var det fjärren kvar och trots att det inte är vårat bästa moment, fr.a inte från stå till sitt, så är jag helnöjd med hennes attityd. Hon var med hela tiden i skiftena och gjorde alla skiften bra utom det förstnämnda. Ingen tveksamhet eller trötthet. Kändes jättefint för det har varit ett av mina små delmål på senare tid, att få tillbaka hennes förväntan i fjärren, trots att vi kört många saker innan.
Lite senare körde jag också hopp-apport och det blev lite kul för samtidigt som Abby for ut efter metallen som rullat långt, slängde Mona en apport till Mia, samma riktning fast längre bort. Abby kom alldeles av sig, sprang efter den apporten någon meter, vände tillbaka och hoppade hindret, trots att vi inte tränat på det avståndet. Mkt bra. En störning som vi definitivt inte tränat på någonsin tidigare. Andras apporter ska ju inte vara intressanta. Brukar inte vara så svårt, men med samma riktning och så nära blev det för svårt.

Mona körde igenom eliten med Marvin. Hon ville ha mkt dofter innan hon körde så Abby som nyss löpt passade ju bra. Det verkade inte bekomma Marvin det minsta. Så rutinerade som dom är så fixade han den "störningen" lätt. Han såg jättefin ut. Bl.a ett fint fotgående och som vanligt en toppenfjärr. Lite missar här och där hade ju dom också och det är ju så med lydnaden, den är aldrig beständig. Ett tag så funkar det och det bra, sen förändras plötsligt något och man får en bieffekt av en belöningsplacering, en för "tråkig" träning, för höga belöningar, att man tränat ngt extra på ngt så att ngt annat faller ihop osv, osv.
Det ser i alla fall lovande ut inför VM:t för dom två. En kille som hade tittat lite på oss och var jätteimpad, sa han i alla fall, undrade om vm:t sänds på tv!! Ja, tänk vad kul det hade varit! Att få sitta och se ekipagen och heja, även om det bara är från soffan. Hade varit fantastiskt!


Några fler som fick träna var ju såklart lilla Timjan, som numera klarar att hålla tyst nästan hela tiden. Hon tyckte som vanligt att hon var i särklass den bästa hunden på planen. Ingen springer väl till rutan fortare än jag. eller? Ska vi slå vad?


Mona körde både Mia och sin lilla Fira. Något så sött som att se den lilla valpen målmedvetet springa in i den stora rutan, ja, då får man nästan lust att ha en valp igen!!!

Susann körde lite heelwork med Lexi. Hon ska ju ha kurs i heelwork på Elfsborgs brukshundklubb. Kanske finns det plats kvar om ngn blir sugen. Duktiga är dom.

Ja, det blev en mkt lyckad träning idag och det roligaste av allt var att även om jag själv var helt slut när jag kom hem och bara sjönk ner i en solstol på altanen, så kom Abby fram ett antal gånger och ville träna mer. Så lite senare blev det några sittanden (missade inte ngt) och en dirigering till ute i hästhagen.

Nu kom det precis ett sms här från en fd kursdeltagare och vän i Sthlm. Eva skriver att hennes älskade Charlie nu har somnat in efter tre dagars sjukdom. Vilken chock för henne. Eva och Charlie förgyllde många av mina kurser där uppe och jag tror hon gick precis alla kurser man kunde gå för mig. Sen utbildade hon sig själv till instruktör också och började jobba på hunddagis. En toppenelev med en toppenhund. T.o.m. Timjan gillade Charlie! Han var en underbar personlighet. Mina tankar går till henne, jag vet precis hur det känns. Den värsta biten med att ha hund. Försökte hitta någon bild på denna fantastiska hund men jag har nog tyvärr bara pappersfoton.
Nu kom det ett mms med Charlie på bild. Jag tror nog att det är ok för Eva och Stefan att jag lägger in fotot här på denna fina hund.

Elin Lilja tog fotot av Timjan

Inga kommentarer: