måndag 7 september 2009

Att bli hög av träning



Ikväll känner jag mig så himla glad. Tänk att man kan bli "hög" när hundträningen bara känns så bra. Det finns ju inget roligare, eller? Ja, visst är man lite tokig! Inte så lite heller. Det är tur att det finns fler tokskallar och träningsidioter runt omkring.




Det var lydnadsträning och generalrepetition inför helgens lydnadstävling på klubben. Så himla lyxigt att få vara med och köra hela elitprogrammet. Vi var tre stycken i eliten och alla var nöjda efteråt. Själv var jag gladast över att sittandet i grupp kändes sååå himla bra. Abby satt och skakade (precis som jag vill ha henne), platsen damp hon ner på och uppsittet var kanon!!!! Oh så kul. Det har vi ju kämpat lite för att få till.


Fria följet kunde varit bättre tycker jag själv, stegförflyttningarna bakåt och till vänster var inte lika bra som dom brukar och dumrutan missade hon sittandet på, men vad gör det när rutan var kanon, dir.apporteringen jättebra utom farten till konen där hon var lite osäker, hoppet jättebra och vittringen helt underbar och fjärren enl. åskådarna satte hon sig från stå till sitt precis som jag ville. Sen att jag med dimmiga ögon inte såg skylten ordentligt och gjorde fel skiften spelar ingen roll. Jag höll ihop mig och Abby var alert hela tiden. Ngt som jag också är supernöjd med är att alla ingångar med apporter och pinne gjorde hon bra. Det är ju en av våra akilleshälar. Det känns som att träningen där börjar ge resultat, men säkert ngt jag alltid får jobba på.


Mitt mål med elitdebuten är: Att få till alla mina rutiner och få Abby att känna igen sig hela tiden och att hon har högsta möjliga energi utan att tappa fokus. Lätt som en plätt - eller hur? Ikväll glömde jag bara en signal som jag jobbat om, jag tror jag föll in i den gamla på ett ställe, men det får jag jobba på.

Jag har glömt att tacka för alla lyckönskningar till fortsättningen i talanggruppen. Så roligt att få vara med en gång till. Tack till er som inte kom med denna gång men som ändå önskat lycka till och hört av er. Och så klart grattis till alla som kom med!



Min lilla Bess är bättre igen och nu tjatar hon på mamma hela tiden om att få mer mat. Hon går på diet, fisk och ris och är hela tiden hungrig, sover lite och vill gå långa promenader. Jag har fortfarande inte hört från veterinären så vi får väl söka ngn annan, vore ju bra att veta om det hör till sjukdomsbilden att hon får så dålig mage emellanåt.




Höstens kurser är i full gång. Jag känner ofta att den kurs jag just har är den roligaste. Det är en ynnest att få ha ett jobb som man älskar. När jag jobbar så hinner jag nästan aldrig tänka på ngt annat. Just nu har jag en salig blandning av unghundskurs, agility både nybörjare och dom som kommit lite längre, klickerkurser på olika nivåer och så valpkurser. Tänk så olika kurser, jobbet blir aldrig tråkigt. De två kantarellkurserna jag haft i år var jätteroliga och inspirerande.
Timjan har fått leta kantareller idag igen och det blev väl ett kilo i alla fall. Abby är lika bra på att hitta dom, utan träning! bara det att hon konkurrerar med Timjan om vem som kommer fram först och vem som kan äta flest innan jag hinner fram. Tur att det är gott om dom i år!!


På bilden Molly, eng. cockerspaniel på kantarellsökskurs med husse och matte. Molly tränar annars agility med lill-matte. Jasmine Moore tog fotot.
Fotot på Abby är taget av Nils Hällgren

5 kommentarer:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Vi håller alla tummar och tår och tassar inför en lyckad elitdevut i helgen!!

Sussie sa...

hoppas det går bra på tävlingen... ja man kanske skulle ta sig dit och kolla när ni tävlar, är det på lördag eller söndag???
ja det där med att komma först till kantarellerna och käka upp dem på är Fame en mästare på *S* är det ngt som ligger i labbe generna ??? ;)
ha det gott som sagt det är alltid skoj att gå kurs för dig =)))

kram kram Sussie Isiss & Fame

dittesblogg sa...

Tack för tummarna!
Tävlingen är på lördag. Jag ska försöka ha med mig samma känsla som igårkväll, men var dag är ju liksom ny...

Anna och Juni sa...

Lycka till på debuttävlingen!!!!! Vi håller tummarna :)

Anonym sa...

Håller med - man kan bli hög på hundträning. En underbar känsla!!