onsdag 21 oktober 2009

Träning för Mona Kjernholm


Vittringsprovet från senaste tävlingen. Foto Daniel Grönbek



I måndags var Susann och jag hos Mona för lite finslipning. Hon har ju kommit hem från VM och fick ju med sig en silvermedalj i lag. Inte fy skam inte! Det var rejält svåra förhållanden på årets VM så det är ju extra kul att det gick så bra för Sverige.


Jag ville ha lite hjälp med expertögon på hur jag går i svängar och på min rytm så det ser lätt och flytigt ut. Sen fick jag lite tips på hur jag ska jobba med höger om halterna som lätt blir lite snea och för att få till ett bra flyt i vänstersvängarna i språngmarschen så jobbade vi med vänster om halter. Allt funkade jättebra och Abby köper snabbt det som lönar sig här.


Vi hade fördelen att få vara inne i ladan och träna och Abby var jättenyfiken för hon hade ju spårat efter mig in dit, (Susann körde Frodo först) men så fort hon insåg att det var träning så glömde hon helt den ovana miljön. Det är ngt som jag uppskattar väldigt mkt hos henne.( Hoppas det känns lika bra i inomhushallen i Grängesberg som blir nästa talangläger om en dryg vecka) Men hon var alldeles för het så positionen i början var lite si och så, men blev bättre efter hand.


Det är en brist hos mig att jag lägger för lite tid på fria följet. Det var därför jag kände att jag skulle ägna det extra tid när jag kunde få lite "nya" ögon på oss. Det var ett tag sen jag var hos Mona nu.


Tog lite tid på dumrutan också och där blev hon het och låg på alldeles för långt fram. Fick bra tips och Mona tyckte att jag skulle träna bara fritt följ runt konerna ett tag, men jag känner att jag inte vågar släppa på träningen med skiftena eftersom hon så lätt missar sittet. Nu har hon dock tre gånger satt sig på ställandet istället! Ja, ja, det är väl bara att jobba på, ändå kul att hon är inställd på sitt - ska bara få till det på rätt plats också!!
Jag har haft i tankarna att växla ungefär varannan högerruta och varannan vänsterruta för att inte få en hund som tänker i förväg när man ska svänga vänster och som blir rak i skiftena (ett tips från SthlmsHelene) men jag har inte riktigt tränat det fullt ut ännu. Det är ju en sak vad man tänker att man ska göra - och en annan vad man verkligen gör! Jag skulle ju också kunna jobba på rak linje med skiftena och gå enbart fritt följ i vänsterrutan. Hmm, får se vad det blir.


Avslutade träningen med att få skicka till kon och ruta (rutan låg i ena hörnet, såsom det ofta gör i ridhus) men denna dag var detta inget problem utan Abby sprang fint på rak linje in i rutan och fick ta sin boll. Jag har märkt att hon kan ha svårt att se rutan i ridhus, (det händer ute också förstås). Måste se till att få ihop någon träning i ridhus innan nästa tävling som ska vara inomhus.
Susanns Frodo från KM:t i lydnad på Elfsborgs brukshundklubb. Foto D. Grönbek

Inga kommentarer: