tisdag 19 maj 2009

En dag nästan helt utan träning


Idag har det varit en sån där dag som bara bestått av att ta det lugnt, promenera med hundarna, ett litet sökjobb med ett antal dummiesar, annars ingen träning alls. Det har varit så otroligt intensivt med både jakt och lydnadsträning på sista tiden så nu gick musten ur mig lite efter helgen. Måste dock tvätta och packa och handla osv inför Sthlmsresan så helt lugnt har det väl ändå inte varit.


Jag tror på det där att vila hundarna från träning ibland, dom kan också behöva ha det lite tråkigt emellanåt. Då menar jag ju inte att det är ok var och varannan dag, men när man kört mkt träning ett tag så tror jag att det inlärningsmässigt också är bra för våra hundar att "smälta" saker vi vill att dom ska lära sig. Ibland märker man att något bara helt plötsligt faller på plats efter en liten period med uppehåll av just den träningen, det momentet eller del av momentet som man försökt nöta in. Fr.a med unga hundar så försöker i alla fall jag att ta det lite lugnt ibland. Det är så lätt att bara köra på om träningen går bra och valpen/unghunden vill och vill och vill. Det var lite så med Abby som liten. Jag fick lägga band på mig för hon var så otroligt rolig att träna och hade lätt för att hålla fokus, även i röriga miljöer.
Nu gäspas det stort här!!!


1 kommentar:

Anonym sa...

Om inte annat är det även bra för föraren med lite vila o få chans att reflektera över vad man har tränat o vad man bör fokusera på härnäst.

Idag blir det vila för oss - det enda som står på hundschemat är bus o lek i skogen. Tror att det kommer att uppskattas av oss alla tre. Tror även husse blir glad över att ha oss hemma en kväll =)

Kul att du har kommit igång med din blogg - ser fram emot att få följa den!