måndag 18 maj 2009

Stockholm och Uppland närmar sig

Ikväll har jag haft min aktiveringskurs igen, en härlig liten grupp med engagerade hundar och mattar och en husse. Varför är det så många fler kvinnor än män som går på hundkurs över lag? Har det mest att göra med att kvinnor överhuvudtaget går på kurs mer än män? Jag tror det i alla fall. Kanske skulle fråga Studiefrämjandet som vi samarbetar med om det är så på dom flesta kurser.
En gång i min ungdom (ja, suck! det var många år sen) så gick jag och en tjejk0mpis på bilmekarkurs, lite för att vi tyckte det var kul med våra gamla bilar (hade en amazon på den tiden) men säkert lika mycket för att se om det gick att träffa några trevliga killar där. Hur kunde vi få en sån tokig idé? Ingen kille i vår ålder skulle väl komma på tanken att förnedra sig med att visa hur lite dom kunde om bilar på en kurs.
Vi hade dock otroligt roligt tillsammans med en äldre man, en lärare som hade tummen mitt i hand och vi fick många glada skratt under den kursens gång (och amazonen blev faktiskt utsatt för lite bra bilvård emellan skratten också!).
Tillbaka till hunderiet:
Det vankas långhelg och jag har sett till att jag ska vara ledig flera dagar i streck. Det är inte så ofta det händer. Det ska bli lydnadsträning för fullt tillsammans med min fantastiskt duktiga kompis Helene i Sthlm. En dag ska jag också hinna med lite jaktträning hos Sussi Sundberg som har kennel zetastar. Tänkte ta upp problemen med Abbys fågelhantering som ibland inte är helt ok. Vi har jobbat en hel del med detta men problemet uppstår fr.a när fåglarna inte är så fina.

Därefter blir det tvådagars läger med två finska tjejer från finska landslaget som Kenth och Niina Svartberg bjudit in. Jag älskar att gå kurs för Niina och Kenth men har inte lyckats få till någon träning hos dom med Abby. Dom är ju så otroligt uppbokade. Vi hade dock tur och fick komma med på det här lägret. Känns lite extra kul när flera träningskompisar också ska vara med. Jag har en massa saker att ta upp. Gäller bara att sortera ut det mest akuta. Abby har ju inte varit sig helt lik de senaste veckorna troligtvis pga en skendräktighet. Frustrerande nog så visade hon sig inte från sin bästa sida när vi var på talanglägret i Kil för två veckor sen. Om man ska hålla sig kvar i den talanggruppen så gäller det verkligen att prestera bra. Lydnadstävlingen igår kändes ju kul för det blir lättare att fokusera på elitmomenten när man vet att uppflyttningen är klar. Någon sorts mental grej det där.

Inga kommentarer: