lördag 30 maj 2009

Vi tävlar trean en gång till.

När jag kom hem från uppland och sthlm så upptäckte jag att jag hade en lydnadstävling till som jag anmält mig till för säkerhets skull om vi inte skulle klara uppflyttningen på första försöket. Nu gick ju det bra men jag började fundera på om jag skulle åka ändå, som en bra träning. Efter en del övervägande så åkte jag iväg till Bollebygds bk.
Det blev riktigt givande. Vi fick göra sitt och plats på en liten gräsplan och sen gick resten av tävlingen bredvid elitens plan, dom körde samtidigt.
Jag är jättenöjd med det mesta, de problem som kom fram är inte nya, utan sånt vi får på träning också och som jag måste lägga in kampanjer för att förbättra. Fr.a ingångar, tempo in, attityd och förväntan mellan momenten (där jag inte tycker att det håller fullt ut)slår i hindret och söker inte hinder spontant på återhoppet. Där fick vi en nolla. Rutan är jag nog gladast för. Den låg i lite sluttning neråt mot en å, diagonalt på planen och Abby såg inte den alls när jag skickade henne och sprang mot en bro eller vad det nu var till vänster om rutan. hon är inte så jättebra på dirigeringar men jag fick in henne i alla fall efter flera kommandon. Fick 7,5 på den.
Det blev ett lågt förstapris men med en nolla så...Det var nog bara en hund som tog sig till rutan med en gång, vad jag såg i alla fall.
Jag funderar ofta på vad det är som gör att en tävlingsledare tänker ut svårare "tillsatser" på banan ibland. Jag tycker att det är svårt nog att tävla utan att man behöver krångla till det. Det är ju ofta inte så himla många som får förstapris. Ja, med den här tävlingsledaren fick jag i alla fall träna mig på att tro på att det kan gå ändå, jag var så beredd på att få dirigera Abby så jag tvekade aldrig. Hon har för lite kunskap för att leta upp rutan själv och söka mitten.

Jag fick bra kritik från Lottis efteråt, det är så skönt att ha med sig någon som känner ens hund och vet hur det brukar se ut. Tack för det lilla du.

2 kommentarer:

Åsa & Bråkstakarna sa...

Lite sent, men nu kommer det iallafall!

STORT GRATTIS till 1:a prisen och uppflyttning!!

Jag hörde en att en hel del var missnöjda med upplägget i Bollebygd i elitklassen också... märkligt det där. Visst ska programmet innehålla svårigheter, men inte så att de blir totalt utslagsgivande!

dittesblogg sa...

Tack Åsa, kul att höra ifrån dig!
Jo, det var flera som var lite upprörda, Berit Sjöberg sa faktiskt till domaren och fick rutan lite flyttad i trean, hyggligt av henne för hon tävlar ju bara eliten själv. Den blev tillräckligt svår ändå. I eliten låg rutan en meter från plangränsen, enligt henne och det ska väl vara minst tre meter enligt reglerna? Sen vet jag inte om det var fler grejer som gjorde det svårt. Har aldrig sett hennes hund gå annat än rakt in i rutan.