måndag 1 juni 2009

Sol, hetta och hundbad


Tredje dagen utan någon som helst träning, men idag har i alla fall Abby inte varit dålig i magen och ikväll går hon och undrar om det inte ska vankas lite mer än den där pyttelilla risportionen. Nu börjar jag känna igen mitt lilla matvrak - en labbe som äter sakta och inte vill ha mer - ja, det är väl ingen riktig labbe det!!!
Med den här hettan så blev det inte mkt gjort idag, hamnade i ett långt telefonsamtal med Helene fr Sthlm. Vi diskuterade, som alltid, lydnadsmoment och hundträning. Det är skönt att det finns fler som kan sitta i timmar och prata hund. Jag klurar bla på hur jag ska jobba med hinderträning på Abby. Hon slog förut i hindret ganska ofta på tillbakavägen men nu är det tvärtom, oftast slår hon i på utvägen och sen inte när hon ska in. Måste också lägga en kampanj på att hon frivilligt söker hindret från olika riktningar. Det är en sån onödig nolla om hunden inte hoppar tillbaka.
Dagens foto är Helenes lilla Lexi i bakgrunden och två jättekaniner i förgrunden, tror dom är från 4H-gård. Lexi tillhör den där typen av bc som inte blir för "galen" eller hårdhänt i närheten av andra smådjur. Fast lite tokig ser hon allt ut på bilden, tycker jag nog. Ja, jag är väl bara avundsjuk, hade jag släppt in Timjan där så hade kaninerna definitivt inte sett så coola ut.
Ikväll hade vi avslutning på Aktivering i skog och mark. Det passade väldigt bra med lite vattenarbete i värmen. Alla hundarna doppade sig, mer eller mindre. Så vackra blev dom kanske inte, men gyttjebad lär ju vara bra för pälsen, eller var det huden?
Vi har jobbat ganska mkt med föremål på olika sätt och det syns att dom har tränat. Alla har varit jätteduktiga på att belöna små och stora framsteg på sina hundar. En kul blandning av raser, från liten dvärgpudel till stora jättebernersennenhanar. Fyra tillfällen har verkligen gått fort. Alla kurser där man jobbar upp samarbetet kring lek och föremål och utveckling av hundens nos, är ju så roliga att hålla tycker jag. Och jag tackar extra för servicen med goa bullar, Bianca.

1 kommentar:

Sussie sa...

Ser ut som du har haft fullt upp med all träning ni har varit i väg på och tävlat igen i 3an. Ja här har vi tagit det lugnt 1 vecka nu sedan Isiss haltade på agilityn förra veckan, hoppas på att han bara sträckte sig så det inte är ngt. annat för han total vägrade att hoppa :( Så nu får vi väl se hur det går i kväll på KM.et?? Här har man oxå ett litet mat vrak som bara slänger i sig sin mat och vill helst sno Isiss mat oxå. Nu ska jag nog sätta på lite kaffe och gå ut och sätta mig på altanen i solen en stund.
kram Sussie Isiss & Fame