fredag 5 juni 2009

En talanggruppare som går från klarhet till klarhet


Ikväll fick jag ett härligt sms från Helene med Månfares Mick Jagger. Dom hade tävlat eliten för andra gången och fått ihop inte mindre än 304,5 p, vilken kanonprestation. Nu tror jag inte Helene behöver oroa sig det minsta för att åka ur talanggruppen till hösten. Det trodde jag inte förut heller, men hon kände sig inte så säker. Första sm-poängen inför nästa år också. Ja, det är bara att säga ett stort GRATTIS!


Själv har jag varit med och hjälpt Susann och Mona inför årets SM. Dom körde igenom programmet med lite belöningar då och då. Det mesta gick bra för båda så nu håller vi alla tummar för att det går bra nästa helg.


Fick också lite träning med Abby som började med att vara helt ofokuserad. Kanske hade det lite att göra med att hon kände bebisdoften från Monas nya lilla valp, Fira. Mona hade också med sig valpen till Anna Käll, en blivande agilitystjärna förstås och den lilla valp som ska ner till Karin i skåne. Karin var med på talanggruppslägret också och tävlar med en flat, men ska alltså även satsa på en liten bc nu.


Jag fick gå tillbaka till lite fokusträning en stund för Abby "tappade" blicken igen, men sen var det inga problem utan hon kändes jättefin i fria följet. Känns som att jag i alla fall vet exakt vad jag ska göra nu om det händer igen. Många hundar kan ju gå allert och följa fint i fria följet trots att dom kanske släpper kontakten lite granna men det funkar inte på Abby.


Tränade lite fart in, först på inkallningen där Mona och Susann varnade mig för att belöna för mkt för hon har redan hög fart tycker dom. Det är farten in med grejer i munnen som är problemet egentligen men jag ville börja med inkallningen. Jobbade sen med ingångarna separat. Provade att belöna framåt innan hon tänkt neråt i ett sitt men efter att hon svängt in vid sidan. Hade svårt med timingen. Det måste bli bättre om det ska funka. Inte så lätt när man samtidigt inte ska böja sig och titta på sin hund!! Ja, får se om jag får till detta. Krävs nästan ngn som tittar.


Körde lite rutanträning också och Abby blev för grund vid första skicket, vid nästa tog hon ett galoppsprång extra vilket gjorde att jag belönade, men hon var egentligen lite för grund även på det skicket. Mona ojade sig och undrade vad jag höll på med. Därtill är mina bollkast så bedrö vliga så att träffa mitten med bollen är väl ungefär en chans på 20 kanske. Nä, är det så illa?? Ja, tydligen!


Idag var i alla fall ingen höjdarträning för min del, men jag var jättenöjd med Abbys insats. Hon fick en ny igelkott på ingångarna för att verkligen höja henne där och det var inga problem för henne att upprepa övningen ett antal gånger. Tog dock lite tid emellan för igelkotten var "het och åtråvärd".
Yvonne Öster har tagit bilden på Helene och Månfares Mick Jagger

2 kommentarer:

elins hunderi sa...

hej ditte och tack för idag!
haha när man läser igelkotten låter det först som djurplågeri men jag antar att det är en såndär stor gosis som låter, som ankan fast en igge istället:)
ha en jättetrevlig vecka med sm och allt roligt!!
kramkram

Heléne, Mick & Tiger sa...

Tack vännen! Så gullig du är som lägger in en bild på oss på din blogg, och tack snälla för dina ord.

Jag är jätteglad och nöjd med gårdagens prestation, och speciellt med Mick som höll i hop fint trots massa "konstiga" dofter på planen - och vrålsnygga tikar ÖVERALLT!! (Dessa tjejer alltså!) Så visst finns det att jobba på...

Jag tror det är något speciellt med de allra första SM-poäng man får. Det känns lite overkligt och jag har fått nypa mig i armen några gånger. Men det lär du väl märka själv, för jag tror ni snart är där ni också så duktiga som ni är.

Tack än en gång och stor kram till dig och Abby!