lördag 6 juni 2009

Bättre träning idag


Idag blev det en tur till Susann och träningen gick riktigt bra. Abby var rejält het och jag passade på och körde nästan bara fartmoment. Har nyligen börjat med lite hjälp i dirigeringsapporteringen. Jobbar just nu med Heidis metod att hunden ska se mittapporten nära sig och välja bort den. Det funkar hittills jättebra. Hon tog fel en gång och då låg mitten jättesvårt. Jag har tidigare jobbat mest med matskålar i mitten och åt sidan så hon är van att det finns ngt i mitten också, men nu låg ju mittapporten närmare henne. Så här i början av träningen så vill jag att hon ska fokusera på att första apporten läggs ut.
Tränade sen framåtskick för sig fram till en petflaska och la sen snabbt in en störning i form av en hink snett bakom flaskan, det blev jättesvårt så första skicket drog hon till hinken men sen gick det bra. Min tanke är att hon tidigt ska lära sig att inte vika av från linjen rakt fram.
Vittringsapporteringen har jag nyligen börjat med andras dofter på pinnarna och det har hittills inte varit några problem. Lägger in stor belöning på sträckan in eftersom hon där blivit tveksam. Ska vänta lite med ingången.
Susann och jag fortsatte pysslet med att hitta rätt träning av Abbys ingångar. Jag känner mig lite kluven över att belöna innan hon sätter sig eftersom hon också har lite problem med sättandet. Ska klura vidare på detta. Finska Jessica tyckte ju att jag skulle hålla en vänsterhand med godis framme men jag är inte säker på att det hjälper i längden, kan man inte hålla handen nära sig så man lätt kan minska på hjälpen så blir det så stor hjälp. När Abby har ngt i munnen så sätter hon sig gärna lite för långt bak.
Lexi hade jättehärlig attityd idag igen, trots får i hagen bredvid! Hennes vittring blev kanonfin. Hon har verkligen verkat säker på den ett tag nu.
Vi jobbade också med rutan placerad på för henne lite ovanliga ställen. Vissa hundar är mer vanedjur än andra. Lexi tyckte att rutan skulle ligga där den brukade ligga. Detta är nog en typisk grej för många hundar - att gå till senaste platsen. Sen finns det dom där hundarna som genast dom träder in på en plan uppmärksammar rutan, på gott och ont ska jag väl säga. Timjan och Frodo (Susanns härliga bc-hane-hennes nästa sm-hund förhoppningsvis) är typiska exempel på den sortens hund.
Vi hade lite hinder och annat på vägen som störde den vanliga bilden av rutan plus att vi la den diagonalt till planen men jag tyckte att Lexi jobbade på bra. Den svåraste utmaningen är ju för Susann att lyckas se när hon är rätt i rutan. Lättare sagt än gjort!
Bilden tog Nils Hällgren på Abby under en träning i Ronneby. Hans hemsida är ett under av ljuvliga bilder och rolig läsning. Kolla in www.dex-mixi.mine.nu

2 kommentarer:

Heléne, Mick & Tiger sa...

Hörru, nu tycker jag allt du legat av dig på bloggsidan lite. Man kan ju inte bara vara ute och träna hund, eller..?! ;-)
Kram, ses snart!

dittesblogg sa...

Jo du Helene. Nu är det bara hundträning för hela slanten. Får se när jag lyckas skriva mer, kanske inte förrän efter SM. MaPas dator bara krånglar. Ses i helgen.