måndag 22 juni 2009

Bessen har födelsedag!







Idag fyller min härliga vovve Bess 13 år.
Hipp, Hipp, Hurra!!!


Jag är jättetacksam att hon har fått bli så här gammal och varit pigg och frisk nästan hela tiden. Bessen är min första tävlingshund och vi har upplevt väldigt mycket roligt tillsammans. Hon är en sån stor personlighet och från att ha varit den där rädda hunden i början efter en dålig uppväxt i hundgård så har hon blomstrat och tagit för sig av livet.

På senare år har jag haft mina fantastiska föräldrar som ställt upp och tagit hand om henne på bästa sätt under långa perioder. Bessen stormtrivs när hon slipper konkurrensen från mina andra hundar och får stå i centrum för all uppmärksamhet.

Vid mitt senaste besök hemma hos MaPa under sm:t så märktes det att Timjan och Abby känner av att hon blivit äldre. T.o.m. Abby morrade på Bessen vid några tillfällen i samband med bilen eller vid sovplatsen. Det där är så skönt att hon slipper större delen av tiden när hon inte bor hos mig. Jag märker så tydligt att konstellationen förändras i min lilla flock när dom blir tre istället för två. Timjan som för det mesta är väldigt lugn hemma blir tjurig och vaktig den första tiden när Bessen är med. Och den som främst drabbas av hennes tjurighet är faktiskt inte Bess, utan Abby. Minstingen. Det är som att hon inte står ut med att det är i hennes tycke - en hund för mycket! Ja, det är ju inte upp till henne att avgöra men vad mkt lugnare det blev när jag kom hem igen med två hundar bara.

Att erkänna för sig själv att man kanske inte alltid är det bästa för sin hund är ju inte så lätt alla gånger. I mitt fall har det dock varit lätt eftersom jag haft svårt att hinna med Bessens stora behov av uppmärksamhet och promenader. Fram till i våras så har hon inte nöjt sig med en långpromenad om dagen utan gärna tagit flera turer. Det kan ju vara svårt att hinna med när dom andra hundarna ska tränas så jag är så glad att Bessen fått precis det hon behöver hos mina föräldrar i småland. En favoritsysselsättning är att åka iväg på kafferep. Bessen älskar att undersöka nya platser och hon älskar att tigga bulle av den hon hälsar på. Hon är ganska framgångsrik i det också. Vem orkar höra på en hund som tjatar och tjatar och .....

Ja du Bessen - Jag är säker på att du haft en jättefin födelsedag idag. Säkert blev det något extra gott och en härlig promenad i Ekbacken kanske. Och lite dragkamp med pappa för att runda av kvällen på ett bra sätt.

2 kommentarer:

andrea frisco goliath sa...

Hej Ditte !
Jag har precis hittat hit till din blogg! Roligt att hitta hit!
Du skriver på ett härligt och medryckande sätt så man sitter med ett leende på läpparna när man läser! :)
Du bjuder också på bra tips, funderingar och klokt hundtänk så man får något med sig att fundera på.. Nu kommer jag att återkomma ofta!

Tack för senast föresten, kul att träffas..
Hoppas att det blir snart igen.
Ha det gott !!

www.andreaaxelsson.dinstudio.se

Heléne, Mick & Tiger sa...

Håller med Andrea! :-)
Grattis Bessen från min, Mick och Tiger.
Och Mick - som varken tycker ålder, storlek eller något annat spelar roll så länge det gäller en dam - skickar med ett gäng blöta nospussar!