torsdag 18 juni 2009

Mr Spooky - ett riktigt koltroll!




Det där med belöningar är ju ett stort kapitel i sig. När jag var i Uppland på "finsk"-lägret så pratade Christa om att aldrig lura hunden på belöningen. Var det ett jobb där hunden förväntade sig bollen så skulle den få bollen också. Förväntade den sig godis så skulle det vara godis till den övningen.


Själv jobbar jag med ganska mkt olika belöningar och i träningen med Abby så har dom utökats betydligt. Tidigare har jag använt mig mest av lite halvtråkiga godisar på många övningar för att hon varit så het och däremellan blandat med att överraska henne med boll eller kampgrej. Som slutbelöning efter platsliggningen t.ex så har det varit "Anden" (som egentligen är en gås)- en favoritleksak som hon haft sen hon var liten. Den kvackar när hon biter i den, vilket hon älskar.


När jag velat höja upp motivationen för någonting så har jag haft väldigt mkt att välja på eftersom hon är så lättbelönad. Under den här skendräktighetsperioden när Abby inte riktigt varit som vanligt, (det var ju värst under talanglägret typiskt nog) så har jag insett att mina belöningar inte hållit fullt ut - hon hade ju lite sämre tempo och var påverkad av det varma vädret - så det har blivit bl.a ett antal nyinhandlade mjukisdjur. Numera är bilen full av blandad träningskompott - Anden och Igelkotten har nu fått sällskap av en rosa NöffNöff, det trefärgade Svinet (ett marsvin), Bläckis (bläckfisk förstås) och Mr Spooky - ett riktigt koltroll, se bilden!
Abby är hänförd. Hon älskar överraskningar och det utnyttjar jag mig av när vi behöver träna ngt som hon inte har "tänt till" på så mkt som jag vill. Igår blev det två rejäla lydnadspass, och även ikväll ett långt pass och hon håller strålande. Jättekul! och Mr Spooky får nu dyka upp som slut på fjärren ibland, har ju fått ta till dk på det momentet på två tävlingar så där vill jag ha henne lite mer allert igen. Får se om det ger det resultat jag vill ha.
Elin Lilja tog bilderna under gårdagens träning.

4 kommentarer:

Sussie sa...

Abby är heltunderbar med sin Mr Spooky.Är så skoj att följa din blogg hur ni tränar och hur det går för er.
Fame ligger redena i start groparna, går bara så snyggt "fot" ojoj är inte van vid detta att ha en hund som går och håller kontakten när man är ute och går..jaja våra promenader är inte att prata om .. våra lull lull promenader med lite koppelträning är det bara. Så nu får hon massa belöning och ibland kommer man på sig själv att man bara går utan att titta på henne och belöna henne när hon går så fint. Här är det skärpning känner jag.

Ha en bra midsommar önskar Sussie med busarna.

Åsa & Bråkstakarna sa...

Spooky är ju egentligen för söt för att vara hundleksak. men Abby är ju apportör och säkert mjuk i greppet så han inte går sönder!

Ha en underbar midsommar

dittesblogg sa...

Får väl se hur länge Mr Spooky hänger med, inte världens billigaste kol-troll inte. TAck för hälsningarna och lycka till med träningen både Sussie och Åsa. Det var ingen tokig debut du stod för på sm:t förresten Åsa. Tänk vad kul att ha kommit så långt.

Anna och Juni sa...

Haha, vilken rolig bild. Trodde först det var en photoshoppad katt... :D Bra med olika leksaker!