onsdag 3 juni 2009

rolig promenad - inget viltintresse!


Ja, nu är det ju så där med min lilla Timjan, vet hon att bollen är med ut så finns det inte så mkt annat som intresserar henne. Så ngn träning på just det jag tänkt med viltet blev det inte. Däremot höjde jag belöningen till Abby när hon väntade, kom tillbaka el kom när jag stoppade henne vid för mkt viltintresse. Jag har inte varit lika duktig på att träna henne från början så hon har aldrig rapporterat vilt till mig, men däremot kommer hon ju tillbaka när jag ropar på henne. Nu får det bli en gemensam kampanj här. Alltid pipan, klickern och två bollar minst med ut på varje promenad.


Idag fick det bli träning av minnesbilder på promenaden istället. Jag brukar skicka iväg en boll in i skogen någonstans på promenaden och sen fortsätter vi att gå framåt tills jag tycker det är dags att skicka en av hundarna tillbaka för att leta rätt på den och komma. Minnet tränas ju på var bollen hamnade, sen får dom ändå använda nosen för att hitta den och på köpet blir det bra konditionsträning( är ju inte själv så benägen att springa på promenaden precis). Dom har alltid jättebråttom tillbaka för att få sin belöning, dragkamp eller en karamell.


Första dagen som Abby varit helt bra i magen, köpte Procolin igår och nu verkar hon så bra att vi kommit igång med träningen igen.


Började med förberedelser inför dumrutan. Tänkte att hon ska klara att ställa, sätta och lägga sig som jag vill med en leksak framför sig. Tog till en ny rolig liten pipkossa idag vilket gjorde Abby småtokig, precis som jag ville ha henne. Det var ju ett tag sen som jag la energi på stå och ligg under gång så där får jag repetera en del. Fokus framåt när jag går runt funkade bra och även snappade hon snabbt att lyssna på mitt fot när jag kom upp bakifrån fastän kossan låg en meter ifrån henne. Tränade det för sig och skiftena för sig. Kan nog behövas några pass innan jag kan lägga ihop lite mer. Men det var kul att komma igång igen och Abby var som sagt härligt tokig.


Timjan fick träna lite kryp och krypa under mina knän som hon tycker är lite halvjobbigt och sen gick jag över till att träna henne att börja krypa baklänges. Ska jag lära Abby kryp nångång så ska jag nog börja bakåt tror jag. Dom har ju ändå så mkt driv framåt och kanske blir det lättare att hålla ändan lågt.

Ja, med Timjan har jag ju bara aktiveringsambitioner, en lek, precis som jag tycker att all lydnadsträning ska vara. Och då menar jag tävlingslydnad förstås, vardagslydnad är lite annat även om man ju där också har jättestor nytta av leken som belöning för beteenden man vill ha. Förutsatt att ens hund gillar att leka förstås.

Inga kommentarer: