lördag 30 maj 2009

Lydnad med finska landslagstjejerna



Ja, det där med att blogga tar ju sin lilla tid att komma in i. Jag har varit ganska så slut efter en lång helg i Sthlm och sen lägret i Uppland. Jag har dock haft jättekul.

I Sthlm först så blev det flera lydnadspass med min kompis Helene. Helene är så superduktig på att se små detaljer och det är guld värt att få hjälp av henne. Vi koncentrerade oss mest på Abbys blicksläpp i fria följet. Det började när jag var hos Mona Kjernholm och skulle träna för några veckor sen. Jag har ju skrivit förut att Abby inte var sig riktigt lik och blicksläppen - att inte orka hålla fokus var något helt nytt. Hon har alltid, faktiskt sen liten valp, varit jättebra på just koncentration och fokus.

Det som hände nu var att jag inte direkt tog tag i problemet. Jag gjorde inte som jag gjort tidigare om det ngn gång hänt. Fick liksom ett hjärnsläpp och tänkte inte klart. Kanske trodde jag att det skulle bli bättre efter ett tag. Ja, ja, man lever ju på hoppet.
Men Helene som den goda kompis h0n är, sa direkt till mig att det där är inte bra. Näää, jag vet säger jag. Det är hemskt!
Så vad göra - jo, så klart. Tillbaka till grundträning!! vad annars? Vi jobbar med Abby i fotposition, ingen förflyttning men lägger in små störningar från Helene. Detta är ngt som Abby tycker är jättekul och mkt enkelt vanligtvis, men.. det var faktiskt inte så enkelt vid första träningspasset, trots höga belöningar och att jag retades med belöningen om hon släppte fokus, så var det lite svårt. Träningspass två var det redan bättre och vi kunde gå över till ngn förflyttning, ngn högerompåstället tex och lite mer störning också. Pass tre kunde jag förflytta mig mer´. Underbart!! Sen hade hon knappt ett blicksläpp överhuvudtaget på kursen i uppland. Tack Helene för hjälpen. Nu börjar jag känna igen min hund i fotgåendet.

Helenes unga Lexi, en snabb liten bordercollie såg helt underbar ut i träningen. Dom hade kommit en bra bit framåt sen jag såg dom i februari. Jättekul! Det blir nog en debut i augusti eller september i klass 1. Jag blir lite avundsjuk på den där fantastiska energin och farten.


Jaktträning har jag också hunnit med. Suzi Sundberg var en trevlig bekantskap. Hon tyckte att Abby var för het, vilket hon definitivt var utan uppvärmning. Fick lite tips på avlämningarna där jag innan jobbat med en sorts avlämning av dummie och en med fågel eftersom hon inte funkat fram till handen med fågeln, utan jag har vänt och gått en bit innan hon behövt släppa den. Enligt Suzi var det jättedumt att ha två olika och det begriper ju jag också, men har det inte funkat så har det inte!
Men nu kanske hon är mogen för nästa steg. Jag skulle vara tydlig med att sätta henne och låta henne sitta kvar efter att hon lämnat av. Detta ska vi absolut träna in, hon vill väldigt gärna gå in till vänstersidan direkt efter för att bli skickad igen. En annan sak som var ett bra tips var att inte höja upp fågeln efter att jag tagit emot den utan sätta henne samtidigt som fågeln var kvar i noshöjd.

Sen var det ju dax för lydnadslägret- Åkte upp till uppland redan på söndagen för att hinna få lite tid där och slippa sthlmstrafiken på måndag morgon. Jag kände flera som skulle komma så jag såg verkligen fram emot att träffa dom och att få prata en massa lydnadsträning med fler "nördar".

De finska tjejerna Jessica Svanljung och Christa Enqvist har tävlat för det finska landslaget mkt framgångsrikt. Dom började med att presentera sig och lite hur dom tänker vad gäller hundträning. Mkt var samma tänk som jag själv har, en del skilde det sig åt också.
Jag återkommer om lite fler detaljer hur dom tänkte. Får ta en middagspaus i värmen nu.
Undrar hur jag får bort ett foto, lyckades visst få in samma bild två gånger, ja, ja...

Inga kommentarer: